O stravování a zdravém životě



Výživové Centrum

Mgr. Mariana Halmanová

Email: info@vyzivovecentrum.cz

Tel: +420 775 377 054


Anketa

Chcete více článků na našich stránkách?

Jak na vysoký tlak?

20.08.2014 10:41

cvičením a stravou proti vysokému krevnímu tlaku. Výživou proti hypertenzi.S hypertenzními pacienty se ve své ordinaci setkávám téměř denně. Jsou to ženy i muži bez rozdílu věku. Proto jsem se rozhodla věnovat tento článek právě vysokému krevnímu tlaku, respektive návodu, jak proti němu bojovat přírodní a přirozenou cestou.


Hypertenze nemívá dlouhou dobu žádné nepříjemné příznaky, proto častokrát ani nemusíme tušit, že něčím podobným trpíme. Vysokotlací lidé jsou energičtí, aktivní a velmi činorodí. Nejčastějšími příčinami vysokého tlaku je dlouhotrvající stres, nadváha, špatné stravování, málo pohybu, nepružnost cév a dědičnost. Úprava životního stylu může mít na vysoký krevní tlak velmi pozitivní vliv, i když v mnoha případech zůstává medikace přesto nezbytností.


V čem spočívá změna životního stylu? Zařaďte do svého života pravidelný pohyb, který aktivuje kardiovaskulární systém a rozšíří cévy. Pravidelnost bych ráda zdůraznila, protože pro organismus je daleko přínosnější pravidelný pohyb na kratší dobu než jednorázové unavení organismu (např.1x týdně 2 hodiny). Omezte příjem soli a výrobků, ve kterých se sodík nachází ve větším množství (např. sýry, uzeniny, konzervy, slané nálevy, atd.). Sodík zadržuje v těle vodu, narušuje tak acidobazickou rovnováhu a zvyšuje krevní tlak. Při zvýšeném příjmu sodíku navyšte také příjem draslíku, který působí k sodíku jako protipól a pomáhá acidobazickou rovnováhu opět vyrovnat. Pokud máte nadváhu, tak zhubněte. Zejména vysoký podíl tuku v oblasti bříška může mít za následek zvýšení krevního tlaku a vznik kardiovaskulárních onemocnění. Omezte konzumaci alkoholu na 30g za den. Kuřáci by se měli pokusit přestat kouřit, protože kouření zužuje tepny, což zvyšuje krevní tlak. Řada hypertoniků si vysoký tlak způsobuje dlouhodobým stresem. Častokrát se jedná o vnitřní vypětí, které si ani sami nemusí uvědomovat. Příčinou může být nekomfortní prostředí v práci, doma, nebo dlouhodobě psychicky vypjatá situace. Pokud přece jen dojde ke stresové situaci, tak si po ní odpočiňte, jděte se projít na čerstvý vzduch nebo se uklidněte meditací.


Některé potraviny a bylinky můžeme označit za „bojovníky“ proti vysokému krevnímu tlaku. Jsou to zejména ty, které obsahují vysoký podíl draslíku a vápníku, čili droždí, sušené meruňky, banány, libeček, petržel, melasa, hrozinky, švestky, rybíz, brambory, špenát, květák, listová zelenina, mrkev, petržel, sezamové semínko a celozrnné obiloviny. Mezi další pomocníky patří např. červená řepa, česnek a zelený čaj. Z bylinek pomáhá list smetanky královské, jmelí bílé a kotvičník zemní. Bylinky můžete užívat jako tinkturu nebo čaj. Při dávkování se vždy řiďte pokynem výrobce.


Úpravou životního stylu můžete vysoký krevní tlak značně snížit, zároveň tak ovlivníte kvalitu a délku svého života a posílíte imunitní systém.